GM – General Motors

General Motors Corporation (GM eller GMC) er et bilkonsern fra USA, det største i verden i antall produserte biler i 2006 og nr. 2 målt etter antall solgte biler etter 1. halvår 2007 (etter Toyota). General Motors ble grunnlagt i 1908, og har i dag ca. 327 000 ansatte over hele verden. Hovedkvarteret ligger i Detroit, Michigan, USA, men produksjon av biler og lastbiler foregår i hele 33 forskjellige land. I 2005 ble det solgt 9,17 millioner GM-biler og -lastbiler i hele verden. General Motors feirer i dag et imponerende jubileum: Fra selskapet ble stiftet i 1908 har over 500 millioner biler blitt levert til kunder over hele verden. Ingen annen bilprodusent kan se tilbake på et slikt volum. I 2015 forventer vi å selge mer enn 1000 nye biler i timen, 24 timer i døgnet. Legger du sammen disse vil vi nå nesten 10 millioner biler, det meste vi noen gang har solgt på et år. Det gir oss 10 millioner muligheter til å vise hva slags selskap vi er, og til å takke dere, sa GM-sjef Mary Barra.
  • Date: 2005-2007
  • Client: GM, Opel og Saab
  • Category:
  • Address: Oslo

Selskapet

General Motors Corporation (GM eller GMC) er et bilkonsern fra USA, det største i verden i antall produserte biler i 2006 og nr. 2 målt etter antall solgte biler etter 1. halvår 2007 (etter Toyota).

General Motors ble grunnlagt i 1908, og har i dag ca. 327 000 ansatte over hele verden. Hovedkvarteret ligger i Detroit, Michigan, USA, men produksjon av biler og lastbiler foregår i hele 33 forskjellige land. I 2005 ble det solgt 9,17 millioner GM-biler og -lastbiler i hele verden. General Motors feirer i dag et imponerende jubileum: Fra selskapet ble stiftet i 1908 har over 500 millioner biler blitt levert til kunder over hele verden. Ingen annen bilprodusent kan se tilbake på et slikt volum. I 2015 forventer vi å selge mer enn 1000 nye biler i timen, 24 timer i døgnet. Legger du sammen disse vil vi nå nesten 10 millioner biler, det meste vi noen gang har solgt på et år. Det gir oss 10 millioner muligheter til å vise hva slags selskap vi er, og til å takke dere, sa GM-sjef Mary Barra.

gm_logo
  • Utvikling av GM-Academy
  • Lederutvikling - Ledertrening
  • Organisasjonsutvikling
  • Kunde utvikling - kunde lojalitet
  • Salgstrening - Salgsutvikling
  • Servicetrening - Serviceutvikling

Oppdraget

Året er 2005 og ResultatPartner fikk æren av å utvikle samt tilpasse GM-Akademiets treningskonsept til norske forhold. Målet var å sette fokus på kompetanseutvikling av ledere, selgere og Ettermarked slik at Opel og Saab befestet og økte sin posisjon i markedet. Programmet gikk over flere moduler og måneder og nærmere 450 personer gjennomførte treningen der ResultatPartner kjørte lokale treninger og samlinger.

Som ansvarlig for gjennomføringen av treningen for GM-Academy mottok ResultatPartner kursene fra sentralt europeisk team, men gjorde alle lokale tilpasninger, oversettelser og oppdateringer som var påkrevet for at treningen skulle bli så optimal og godt tilpasset vårt nettverks behov som overhodet praktisk mulig.

Programmet

Året er 2005 og ResultatPartner fikk æren av å utvikle samt tilpasse GM-Akademiets treningskonsept til norske forhold. Målet var å sette fokus på kompetanseutvikling av ledere, selgere og Ettermarked slik at Opel og Saab befestet og økte sin posisjon i markedet. Programmet gikk over flere moduler og måneder og nærmere 450 personer gjennomførte treningen der ResultatPartner kjørte lokale treninger og samlinger. Ronny A Nilsen i ResultatPartner AS var i perioden januar 2006 og frem til juli 2007 engasjert gjennom Raytheon som leverandør av all ikke teknisk relatert trening overfor Opel- og Saab-nettverket i Norge. Det var dog undertegnede som hadde den daglige kontakten for å påse at treningen ble gitt og holdt slik at varemerkeidentiteten ble ivaretatt.

Resultatet

ResultatPartner var meget pålitelig og dynamisk i perioden. Treningsmateriell ble oversatt og levert i tide og gjennomføringen var preget av høy grad av entusiasme og ekte engasjement fra Ronny A Nilsen for å høyne nivået og gløden i nettverket.

På bakgrunn av egen observasjon og deltagelse vil jeg si at ResultatPartner lyktes meget godt med treningen og de resultater som ble oppnådd. Forståelsen, og viktigheten av å trene, for å bli bedre ble klart høynet i perioden Videre erfarte vi at ResultatPartner hadde den grunnleggende forutsetningen og kompetansen for å kunne tilføre Opel-nettverket nødvendig fornyelse og engasjement.

ResultatPartner oppnådde en høy grad av entusiasme og ”fighting spirit” i avholdte treninger og dette smittet over på deltagerne som gjennom sine evalueringer totalt ga en snittkarakter på 4,6 av 5 (92%) for ResultatPartner.

Med den erfaring jeg fikk med ResultatPartner og Ronny A Nilsen vil jeg trygt anbefale dette firmaet som leverandør av trening til et salgskorps / apparat med kundekontakt! (Utdrag fra referanse).

Suksessfaktorer

  1. En grundig situasjonsbeskrivelse og behovsanalyse for å finne selskapets sterke og svake KPI`er.
  2. Forankring i toppledelsen og gjennom hele organisasjonen helt ut i forhandler- og kundeleddet.
  3. Tilpasset, målbar og praktisk trening med umiddelbar overføringsverdi skaper motivasjon.