bmw_logo_2
BMW

Om BMW

BMW Norge AS er importør av BMW og MINI personbiler og BMW motorsykler. BMW Norge AS er et datterselskap i BMW gruppen som har hovedkontor i München, Tyskland. BMW har 25 merkeforhandlere for biler i Norge. Hos din BMW forhandler får du et bredt og spennende utvalg av biler som dekker nesten alle behov. Felles for alle modeller er at de gir deg en unik kjøreopplevelse.

Bakgrunn

BMW er verdens mestselgende premium produkt der innfrielse av kundens forventinger til service og kvalitet er styrende for alt vi gjør. For å innfri våre kundeløfter må vi til enhver tid være samkjørte som organisasjon gjennom godt lederskap og kvalitet i leveranse prosessen. Kompetanse utvikling på et faglig, personlig såvel som et teambasert nivå vil alltid være et av våre satsingsområder for å opprettholde en konkurransedyktig organisasjon. Høsten 2007 ble ResultatPartner engasjert som prosessansvarlig for trening og utvikling av BMW Norges forhandlere i Norge.

Treningsprosessen

Med utgangspunkt i BMW Ag`s globale trenings- og utviklings program, har vi vektlagt en Norsk tilpasning til innhold og omfang for å få et målbart utbytte av treningen.

ResultatPartner har vært ansvarlig for oversetting av tidligere treningsmateriell samt å tilpasse Treningen ble først gjennomført i en pilot der resultatet fra denne dannet grunnlaget for en mer tilpasset prosess.

Treningen har omhandlet 10 dagers ledertrening samt 8 dagers trening for salg og service fordelt over 6 måneder fordelt på samtlige 30 forhandlere i Norge.

Før og etter hver treningsprosess har deltakerne arbeidet med konkrete fokusområder (KPIer) nedfelt i en forpliktende utviklingskontrakt. Prestasjonsfremgangen er målstyrt gjennom en webbasert treningsportal; Improve Performance Systems der ResultatPartner har tilpasset ferdighets- samt kunnskapsprofiler. Treningen ble avsluttet gjennom et sertifiseringsprogram der hver enkelt deltaker kunne dokumentere eget utbytte og fremgang.

Resultater

Resultatet i perioden ble en dobling av salg samt 4 ganger som # 1 på Norsk Kundebarometer opp fra 7 plassen i 2007!

Hva er spesielt bra?

Even til å få gruppen til å ønske prestere, ønsker å trene, se verdien av å trene for egen utvikling. Vi har på våre evaluering etter gjennomført selgertrening hatt full score på trener. Tilbakemeldingen er også veldig positive muntlig for de som deltar. Alle har klart å relatere treningen til noe positivt og praktisk i hverdagen. Dette skyldes evnen til å tilpasse budskapet, visualisering, kjemi med deltakere og evnen til å være tilpasningsdyktig ovenfor gruppen for å utnytte potensialet hos deltakere.

For BMW Norge som er meget presset på personal siden har vi også vært helt avhengig av at Ronny har vært selvgående, tatt ansvar og eierskap til treningsprosessen uten vår oppfølging. Dette samarbeidet fungerer for oss svært tilfredsstillende.

Øystein Sponheim (Salgs Direktør), Lars Aamodt (Regionsjef)

I have had the privilege of working closely with Ronny over several years during my tenure as Aftersales Director at BMW Group Norway, and I have developed the highest respect for Ronny as a very professional trainer and coach. He relates easily with people at all levels, has an acute ability to adapt his training and coaching directly to each individual’s personal and professional needs, and he is a great motivator. Using Ronny as a sales and management trainer both at BMW Group Norway and throughout the dealership organization has no doubt been an important contributing factor to BMW Group’s recent success in Norway: Record high sales and consistently high levels of customer satisfaction. I warmly recommend Ronny’s services to anyone who is serious about sustained organizational improvement”.

– John Parrington Hansen. Aftersales Director. Lars Aamodt, Salesdirector.