15mai

Å bli permittert kan oppfattes som et sjokk for de fleste av oss.

Korona viruset tar verden med storm – også for oss her hjemme i Norge.

Hvordan kan du best mulig være forberedt på det uvisse som kan ta flere måneder til et år?

Noen kommer kanskje ikke tilbake til jobben som du hadde fra før fordi arbeidsgiveren slås konkurs som følge av sviktende kunder og inntjening. Hvordan kan du bli best mulig rustet og rigget for den endringen som nå har startet? Her kommer noen råd og tips:

1.    Sikre økonomien

Sørg for at du tar kontakt med NAV og registrer deg som permittert.

Sikre at du tar kontakt med banken og får til en avdragsutsetting alternativt midlertidig lån. Sett opp et privatøkonomisk budsjett med også et worst case scenario og sørg for at alle i familien er inne forstått med den nye situasjonen.

2.    Definer dagens situasjon

Hva kan jeg gjøre med den situasjonen jeg er kommet i?

Hva er kritisk viktig og hvilken plan har jeg for å møte utfordringene?

3.    Definer muligheter

Hvilke muligheter ligger i dagens situasjon? Bør jeg bruke mulighetene til å redefinere min jobb eller livssituasjon?

4.    Definer og kontakt nettverk og relasjoner

Hvilke relasjoner har jeg i fht. jobb og privat?

Hvem kan jeg støtte meg på for å få hjelp, råd og tips eller å knytte nye kontakter?

5.    Definer dine faglige utviklings muligheter og plan for gjennomføring

Hvor ligger min egentlige kjerne kompetanse? Hvem har bruk for denne? Hvordan kan jeg formidle denne? Er min CV oppdatert? Kjenner jeg noen i rekrutteringsbransjen?

6.    Tenk positivt og skap positive handlinger

Kanskje en av de aller viktigste tingene du gjør for deg selv er å tenke positivt, se muligheter og gripe de, oppsøke de, spre ditt budskap til flest mulige som positivt kan påvirke resultatet. Hvordan snakker du til deg selv; husk handlingene dine er ofte et produkt av dine ubevisste tanker; vi blir som vi tenker. Tenker jeg positivt så blir både mitt eget mindset og kroppsspråk positivt; det smitterJ!

7.    Sørg for at du tar vare på deg selv; mentalt, fysisk og sosialt

Som i forrige punkt men i tillegg sørg for at du er i god form og at du oppsøker vår flotte natur mest mulig både alene for å samle tanker og inntrykk men også sammen med dine nære. Samtidig spis sunt og omgås friske venner – dog med noen meters avstandJ

8.    Sørg for at du tar vare på familie og venner

Familien din og dine nære venner er utvilsomt svært viktig i disse tider. Og en latter forlenger livskvaliteten!

9.    Spis sunt og vær i aktivitet

Mange trøstespiser når man ikke har det godt med seg selv og man tyr til alkohol og usunn livsstil. Ta kontroll over tankene og handlingene også herJ!

10.  Del din kunnskap med andre

Tenk deg hvor godt det føles å motta gode råd og tips – ikke sant? Det samme gjelder når du gir gode råd og tips til andre og særlig til de som ser hindringer fremfor muligheter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *